Pevná vôľa všetko zdolá?

Autor: Eva Dobiášová | 18.1.2016 o 12:58 | (upravené 19.1.2016 o 21:36) Karma článku: 2,24 | Prečítané:  470x

Uvažovali ste, čo s novoročným predsavzatím? Máme dve možnosti. Môžeme ho nechať vyprchať ako bublinky zo sviatočného prípitku, alebo ho po doznení sviatkov začneme naozaj plniť. Aj Vy ste sa rozhodli, že tento rok to bude inak?

Zdá sa, že len včera sme si vymieňali novoročné vinše a zrazu sa január prehupol do druhej polovice. Možno ste očarení sviatočným momentom vyslovili záväzok, že prestanete fajčiť, schudnete, začnete sa viac hýbať, či zdravšie žiť. Štúdie tvrdia, že viac ako 80% novoročných predsavzatí je neúspešných. Aký plán máte s predsavzatím tento rok Vy? Je jednoduché zmieriť sa s konštatovaním: „Veď aj tak nemám pevnú vôľu.“ Ale začiatok nového roka je príležitosť začať nanovo a lepšie.

Mentálny sval

Zvyky v stravovaní sú pomyselnou „železnou košeľou“ a nemožno sa čudovať, že zmeniť ich je ťažké. Vytvárali sa od detstva a občas riadia naše správanie ako autopilot. Navyše sú spojené so spomienkami, rodinnými tradíciami a receptami. Ak ste sa rozhodli, že tento rok to bude iné, že tentokrát predsavzatie skutočne splníte, máte k dispozícii viacero vlastných pomocníkov. Pevná vôľa sa pri zdravej životospráve spomína veľmi často. Obdivujeme ľudí, ktorí dosiahli športové úspechy, alebo schudli o nadpočetné kilogramy. Sami seba zvykneme hodnotiť: „Mám – nemám pevnú vôľu.“ Obvykle sa stretávame s predstavou, že pevná vôľa je akýsi „mentálny sval“, ktorý predurčuje náš úspech alebo neúspech.

Vôľové vlastnosti

Podľa psychológie každý z nás disponuje vôľovými vlastnosťami. Ten, kto sa usiluje o zmenu návykov, môže zmobilizovať viacero momentov, prvkov, či vlastností pevnej vôle. Mnohé z nich denne využívame v práci aj v starostlivosti o svoju rodinu a blízkych. Prečo by sme ich tento raz nevyužili v starostlivosti o seba?

Na začiatku aj v priebehu želanej zmeny návykov pomáha motivácia, ktorá je hnacím motorom. Pri všetkom, čo je nové a nepoznané, potrebujeme schopnosť učiť sa, rozhodovať sa, plánovať a organizovať. Spomeňme si, koľkokrát tieto schopnosti použijeme v priebehu dňa. Kvôli rodine a deťom sme zvyknutí sa uskromniť, odoprieť si. Pri riešení projektov a pracovných úloh využívame vlastnú pozornosť, vytrvalosť, disciplínu, či sebaovládanie. Myslíte si, že ovládanie chuti na sladké vyžaduje niečo iné, ako rozhodovanie a disciplínu?

Každý z nás je unikátnou kombináciou silných a slabších stránok, silných a slabších prvkov vôľových vlastností. Čo nám chýba k tomu, aby sme ich využili v prospech vlastného zdravia? Možno dať samých seba a svoje zdravie na prvé miesto, stať sa fanúšikom zdravia, najmä vlastného. Potom dokážeme zmeniť aj nášho „autopilota nesprávnych návykov“ na niečo zdravšie a lepšie. Zoberme si príklad z toho, čo robí správny fanúšik:

1. sleduje predmet svojho záujmu,
2. venuje mu čas a pozornosť,
3. hľadá informácie,
4. fandí - svojmu zdraviu !!!

Že je to ťažké? Nevadí, hlavne začnime, neodložme predsavzatie do pomyselného archívu vlastných neúspechov. „Aj cesta dlhá tisíc míľ začína prvým krokom(čínske príslovie).

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, vraj aby diaľnica neskončila v poli

Súčasťou združenia sú aj Strabag, Váhostav a Metrostav.

DOMOV

Lekári neurčujú správne príčinu smrti. Pochybili až v štvrtine

Príčina sa stanovuje na základe obhliadky a dostupných informácií.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?